Morgondagens båtar finns att köpa idag!

Hybriddrift på sjön.


Greenline är de första riktiga miljöbåtarna, en färdigutvecklad fullhybrid med sensationella miljöegenskaper.

  • Ekologi
  • Effektivitet
  • El och diesel – hybriddrift
  • Enkel hantering

Greenline 33 går 20 sjömil i 4 knop på ren eldrift. En aktionsradie på 700 sjömil i 7 knop med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt ett genomsnittlig CO2 utsläpp på 15 gram. 14 knops fart med dieseldrift. I fart runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla. Batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och genom landanslutning.
När andra talar och drömmer om miljöbåtar har Seaway utvecklat dom!

Seaway Group tillverkar och utvecklar Greenline
Seaway Group tillverkar och utvecklar Greenline 33, 40 och Greenline Ocean Class 70 . Varvet tillverkar också Shipman Carbon Sailing Yachts, från 60 till 150 fot och Skagen Motor Yachts, 50 till 85 fot, vid sin produktionsanläggningar i Italien och Slovenien.

Världens ledande båtutvecklingsföretag!
Bröderna Jakopin etablerade sin designstudio 1983 och deras företag Seaway är idag ett ledande utvecklingsbolag för världens båttillverkare. Företaget designar, utvecklar och tillverkar CNC frästa pluggar för de stora varven som Bavaria, Benetau, Jeanneau, Dufour och nordiska varv som Windy, Marex och Askeladden. Totalt har företaget utvecklat över 230 båtprojekt för 56 båtvarv i 27 olika länder. Över 55 000 båtar har tillverkats som Seaway har utvecklat. Företagets båtmodeller har vunnit imponerande 27 ”Boat of the Year” titlar.
Idag arbetar över 40 ingenjörer och designers med båtutveckling på företaget. Kort sagt här finns kunskapen och erfarenheten för att utveckla morgondagens båtar!

En helt ny skrovform!
Skall man utveckla en miljöbåt kan man inte bara ta en båt och stoppa i en elmotor. Seaway har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdisplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 12 knop. Utvecklingsarbetet har pågått i 2 år till en kostnad av 30 miljoner kronor. Mycket utvecklingsarbete är gjort i datorernas simuleringsprogram. Därefter vidtog tanktester och slutligen genomfördes 3 månaders fullskaletester i sjön för finjustering och optimering. Resultatet är en helt ny skrovform som ger sensationella egenskaper.
Greenline är även utan hybriddrift en miljövänlig båt med sina extremt låga förbrukningssiffror och båtarna går också att köpa med enbart dieseldrift.
Greenlines skrov ger hälften av förbrukningen jämfört med ett deplacerande skrov och fyra gånger mindre än ett semi-deplacerande skrov med dubbla motorer i sitt ideala fartregister.
Skrovet har två små ”kölar” på sidorna om propellern. De är konstruerade för att ta smällen vid t ex grundstötning och kan enkelt och billigt ersättas. De ger även en utmärkt kursstabilitet och minskar båtens rullning och är avgörande för båtens enkla manövrering. Båten kan även vila på dessa kölar.

Greenline är ett stort steg framåt för båtlivet
Till det unika skroven har Seaway designat nya däck och nya planlösningar. Båtarnas spännande design är modern och klassisk på samma gång. En traditionell trålarform kombinerat med en modern salongsbåt. Seaway har med Greenline skapat nya former och en ny sorts båt med helt nya egenskaper som ger sina ägare möjligheter till nya upplevelser av hav och natur.

Greenlines teknik
Motor
Till Greenline går det att välja en rad olika dieselmotorer. Se specifikationerna för varje modell.
Hybridsystemet:
I systemet ingår följande komponenter;
hydraulisk koppling. Sitter mellan dieselmotorn och den elektriska motorn/generatorn.
Elektrisk motor/generator. Förbrukar 7 kW i eldrifts-läge och ger 5 kW när den drivs av dieselmotorn (generatorläge). Den arbetar på 48V DC och är kopplad till en ZF växellåda som driver propellern.
Power Module. Ger den elektriska motorn/generatorn rätt ström från batteribanken i el-läge samt kontrollerar laddning av batterierna i diesel-läge.
Inverter/Laddare. Laddar batterierna vid landström samt ger båten 220V AC.
Solpaneler på taket. Laddar batterierna med upp till 1,3 kW. Laddar konstant vid dagsljus. Vid låga farter, ca 3 knop, ger solcellerna lika mycket el som förbrukas för framdrivningen (tillval).
Batteribank. 240Ah vid 48V.

Hur fungerar hybridsystemet?
Greenlines patentsökta hybridsystem sammanbinder 5 olika inställningar till en enkel och universell lösning. En enkel manöverpanel gör att det endast finns två inställningar, (D) Dieseldrift och (E) Eldrift.

Aktuellt:

Full fart på renoveringar

På vårt varv i Estland utför vi även renoveringar, ombyggnader och reparationer. Under arbete just nu är ett nytt teakdäck på en Bavaria 38 Ocean med mittsittbrunn. Här kan man verkligen tala om ny båt.
Den 15 december anlände en Hallberg Rassy 46 vår mottagningshamn i Paldiski. Vindar på 15 m/s hade satt sina spår på däck. Vår varvschef, Kalev Kaal, ringde och rapporterade att ett isberg var på väg in i hamnen. Nu är båten tryggt på vårt varv och teakdäcksbyte och lite andra renoveringar vidtar. På kö för teakdäcksbyte och invändiga renoveringsarbeten står också en Najad 361 och en Storebro. Är din båt i behov av invändig renovering eller nytt teakdäck kontakta oss. Vi utlovar högsta kvalitet på arbetet till konkurrenskraftiga priser.
Våra specialiteter: Exklusiva inredningssnickerier Teakdäck eller artificiell teak på däck Glasfiberarbeten, nytillverkning eller avancerade reparationer.

Nya Bavaria Sport 39 imponerar stort

Den nya modellen som presenterades på mässan i Düsseldorf imponerar och detta i Bavarias paradgren. Nya 39:an är helt enkelt en ännu bättre Sportcruiser. Bavaria är oöverträffade när det gäller att kombinera de stora utvändiga ytorna från en ”daycruiser” med stora rymliga inredningar som ger komfortabla semesterbåtar. Ombord slås man av båtens exklusiva känsla. Arbetade snickerier och omsorg om detaljer ger en ökad trivselfaktor. Här finns många av storasyster Sport 43:s exklusiva detaljer och funktioner. Nytt för Sportserien är stora rutor i skrovet som ger en härlig kontakt med naturen och mer ljus under däck. Även i det stora köket med vinkelpentry finns ett rejält fönster. Resultatet är en helt ny känsla och ökad trivsel under däck i den här typen av båt. Nya 39:an går att beställa nu och går att få som öppen modell med targabåge eller HT med öppningsbart tak. Taket på HT modellen går att få som skjutbart tyg tak eller med stor elmanövrerad glaslucka. Salongen har en härlig rymd, här står ingen i vägen. Rejäl sittgrupp med L-soffa i salongen och stor U-soffa i sittbrunnen ger valfrihet för måltiderna. Stort stuv under solbädden. Under stuvutrymmet döljer sig motorrumsluckan som öppnar upp till ett rejält maskinrum. En mycket generös hytt för gäster eller barn. Två enkelsängar som lätt går att förvandla till dubbelkoj. Separat sittsoffa, stora skåp och garderober. Förpiken bjuder komfortabel ägarhytt med stor koj och mycket stuv. Stort våtrum med separat dusch.