Varvsbesök Cantiere del Pardo


Genuint hantverk och avancerad teknik


Tillsammans med en blivande Grand Soleil-ägare besökte vi varvet i Italien och här följer lite intryck och erfarenheter från vårt besök.
Att göra ett besök på varvet varmt rekommenderas när du beställer en Grand Soleil. Att kunna ta de sista besluten på plats på varvet med en likadan modell under produktion hjälper mycket.

Nåväl, Grand Soleil är beläget i Forli ca en timme mot Adriatiska kusten från Bologna i norra Italien. I området har många kända varumärken som Ferrari, Maserati, Lamborghini och Ducati sitt ursprung och regionen är en av Europas mest produktiva och framstående i många ekonomiska jämförelser. Grand Soleil grundades 1974 och var ett av de första varven som startade produktion av plastbåtar (båtar byggda i GRP). Genom åren har man alltid bibehållit sitt fokus på exklusiva och tekniskt avancerade båtar som både skall fungera för kappsegling och cruising.




Grand Soleil 47





En kund från Holland tittar på sin snart färdiga 43:a



Här syns den avancerade konstruktionen tydligt

En stark ägare

Sedan ett par år ingår Grand Soleil i Bavaria Group tillsammans med Bavaria och Dufour vilket har gett varvet en trygghet, stabilitet och muskler att investera i utveckling och nya modeller. Under tre år har 40 miljoner Euro investerats i varvet. Resultatet av den intensifierade produktutvecklingen är en helt ny modellserie där fyra nya modeller har presenterats på knappt tre år. Det innebär att Grand Soleil har en av de absolut mest moderna modellserierna i världen, och mer är på väg. Grand Soleil har med de senaste generationerna av modeller skapat en stark egen karaktär. Det är båtar för människor som inte är traditionalister i sitt båtval.
Bavaria Group har också gett fördelar genom synergier i vissa gemensamma inköp och genom att utveckla återförsäljarnätet. Bavaria Group har gemensamma affärsutvecklare för nya marknader i Asien och Sydamerika vilket ger en stor potential för ett varv som tidigare varit inriktat på främst Italien och Europa.

Vårt besök på varvet inleddes med att besöka lamineringshallen. Det första man uppmärksammar är att det är ovanligt rent och lite lukt i hallen. En lamineringshall kan vara en riktig mardröm att besöka där ett felsteg kan ge en obehaglig överraskning, men inte här inte. Avsaknad av den karaktäristiska lukten kan man tacka den slutna vacuuminjiceringen och ett effektivt ventilationssystem för. Det ger en bra arbetsmiljö för den huvudsakligt kvinnliga arbetsstyrkan.
Grand Soleil är kända för sina avancerade konstruktioner där skrov och däck vacuumlamineras med skumkärna och där bottenstockar och förstärkningar är i kolfiber. Det finns alternativa lösningar till varvets metod, andra material i kärnan i laminaten, t ex balsa, och i förstärkningar som t ex stål, men skumkärna och kolfiber ger bäst egenskaper med låg vikt och bäst styrka, även om det är den dyraste metoden och kräver bättre utbildning på arbetsstyrkan.
En Grand Soleil om ca 45 fot tar ungefär 2 månader att laminera. Som jämförelse så är tiden för gjutning av skrov och däck hos en massproducerad båt ofta under tre dagar. Skillnaden ligger i den avancerade uppbyggnaden i konstruktionen, vacuuminjicering, förstärkningarna i kolfiber, den breda sargkanten som lamineras separat, möjliga variationer och tillval och den handpolering av både skrov och däck som sker i slutskedet.

Snickeri och produktionshall

Nästa anhalt på varvet är utbyggnadshallen och snickeriet. Varvet har ek som standard med teak som tillval på inredningarna. Vid vårt besök är det ungefär 50/50 mellan de två i produktionen. I snickeriet sker mycket för hand. Det finns en CNC-fräs för att såga ut större segment men det är hantverket som står i första rummet. För att vara en Cruiser/Racer är det ovanligt mycket trä i inredningarna på Grand Soleil och det är utfört med en Italiensk känsla för stil. Trä blandas med andra material och färger för en helhet som endast en utvecklad känsla och erfarenhet för design kan skapa. Det finns dessutom stora möjligheter att påverka slutresultatet själv. Förutom självklara val som tyger och dylikt kan man välja typ och utseende på durk, bänkskiva och skåpsluckor.




Produktionslina


Snickeriet



Däcken får sina beslag och teak





Uppföljning av produktionen


Lean Manufacturing

I produktionshallen där all montering sker är det närmast en tysk ”Ordnung” som gäller, ett skämt som dock inte riktigt uppskattas av vår Italienske guide. Det ligger inte delar eller verktyg och skräpar, båtbyggarna rör sig metodiskt i och kring båtarna och alla har ett vänligt ”Ciao” att bjuda på.
Vid entrén till både laminerings- och produktionshallarna finns ett speciellt rum ägnat åt Lean Manufacturing. Dels förklaras processerna och dels så sker uppföljningen på stora tavlor här. Här hålls regelbundna möten där fokus ligger på förbättringar av produktivitet och att undvika felaktigheter. Runt om i hallarna sitter också tavlor där produktionsfaserna ständigt följs och kan kontrolleras.



I mitten av hallen monteras utrustning på däck och kabeldragning i rufftak förbereds. Vid vårt besök byggs ett antal 39 och 43:or, samtidigt som ett 47-däck just skall giftas med sitt skrov. Att montera utrustning på däcken innan de monteras på skroven ger en bra arbetsställning och bra åtkomst vilket leder bättre utfört arbete och större möjlighet till anpassning. Vid vårt besök monteras utrustning till en ny Antilope, en av de mest framgångsrika Grand Soleil på kappseglingsbanorna de senaste åren. Teamet hade en Grand Soleil 46 som nu skall ersättas av en ny 43:a. Båten är en 43 Sport i grunden men har en mängd anpassningar efter teamets idéer. På däck är det bl a anpassning av beslag, extra skotskena för focken i relingen, inhauler för focken, grått halkmönster och en nedsänkt förstagsinfästning. Båten skall segla ORCi VM som går i Italien i sommar. Istället för teeakdäck vilket de flesta båtar beställs med har teamet valt ett halkmönster i grått. Sportmodellerna byggs inte på den ordinarie linan utan har ett par egna fasta produktionsplatser. Den nya 43 Antilopes skrov håller på att få sin inredning och vi passar på att krypa runt i båten. Inredningen är byggd helt med sandwichkärna med ek på sidorna och tankar centrerade i salongen.


Testbassäng i slutet av linan

Kölbulb på en GS 39. Anoden har inte justerats ännu

Vi går bort mot produktionslinjen och ser ett antal 39, 43 och en 47:a under produktion. Varvet har ett system där båten går mellan ett par stationer för olika typer av installationer. Vid sidan om skrovet finns tre hydraliska golvsegment på var sida som kan justeras för att åstadkomma en bra arbetsställning för olika moment. Det kan vara de handmålade linjerna i skrovet, infällda skrovgenomföringarna eller montera skrovrutor. De tre sista stationerna är för köl- och roderinstallation samt en bassäng för att testa läckage. Köl och roder lasermäts för att kunna monteras exakt rakt och både kölen och skrovet står i en justerbar vagga för att kunna justeras perfekt.
När båtarna är klara i bassängen går de vidare mot porten där det sista handen läggs för slutfinish och dynor kommer i båtarna. Här ligger just nu en 39:a med Ekinredning och beige dynor. 39:an gör sig riktigt bra med ekinredning och den har en ovanligt varm känsla för att vara ett ljust träslag.

Som sagt, ett besök på varvet rekommenderas starkt för den som beställer en ny Grand Soleil. Här kan man studera båtbyggarkonst av yppersta klass och bli delaktig i tillblivelsen av sin nya båt. Förutom en grundlig kunskap om båten, vilket skapar ett tryggt båtägande, är det en perfekt inledning till ett långt förhållande till sin båt och människorna bakom den.




För den mer kappseglingsorienterade finns Sport-versionen där över 500 kg sparas bl a
på att tillverka inredningen med skumkärna och huvudskott i komposit.

Förberedelse för laminering av kolfiber i balksystemet