En stolt historia

Sedan 1982, när den första Diva 39 presenterades, har en Diva alltid förknippats med innovation, enkel hantering och fart. En Diva är aldrig bara en ny båt, en ny Diva introducerar nya innovationer och idéer. Över 700 producerade Divor sedan 1982 visar att denna filosofi är uppskattad av seglarna. Att Diva 39 Silverfågel, vår allra först byggda Diva, vann sin klass i ÅF Offshore Race 2015 och även 2-mans SeaPilot 2 Star race 2015 visar även att prestanda och enkel hantering är hållbar över tid.
Diva båtarna har en lång historia av framgångar och en tradition och kunskap som vi i dag har som grund för innovativa nyutvecklingar av våra båtar. Diva 34 SC är planerad för morgondagens seglingsupplevelser med vår långa erfarenhet som bas.


För att läsa mer om historien kring Diva, KLICKA HÄR



Inget skall fattas

Målet med utvecklingen av vår nya Diva 34 SC är att skapa en båt som kan mäta sig med de allra snabbaste under kappsegling, men samtidigt bjuda familjen på komfortabel semestersegling i tre hytter.
När det gäller komfort för familjeseglingen har inget sparats. Nya lösningar, som ”Open Space” ger rymd och funktionalitet som i betydligt större båtar.
Bernt Lindquist förklarar, ”Genom nytänkande i totalplaneringen ryms alla funktioner som krävs för bekväm och trivsam familjesegling i ett lätthanterligt format.
-Stor förpik med känsla av ”owners cabin”.
-Salong med rymdkänsla och gott om plats för 6 personer runt bordet.
-Stort våtrum och stort pentry.
-Akterutrymmen med rymd och valmöjligheter.
Här skall en familj trivas under långa sköna semesterseglingar”.

En viktig del för att uppnå kombinationen av fart och komfort menar Bernt, är att Diva 34 SC är konstruerad och utvecklad med de allra senaste metoderna och verktygen för att åstadkomma en låg vikt, stark struktur och snabb segling med liten besättning.

Exteriör



Form för funktion

Den utvändiga designen bjuder stilrena enkla former med en egen karaktär. Modern form som uppskattas i Europa med en Skandinavisk stilkänsla är målet. Grunden är som i all god formgivning brukarvänlighet med ergonomi i fokus. I en Diva är alla mått noga ergonomiskt genomarbetade, låter tråkigt men skänker mer glädje och njutning till båtlivet.

Enkel hantering

Diva-båtarna har varit föregångare och blivit kända för sin enkla hantering. Det är viktigt inte minst för familjens trygghetskänsla ombord. Den enkla hanteringen skapas genom en rad komponenter. Grunden är ett lättdrivet och ”snällt” skrov. Det lättdriva skrovet går fort utan onödigt mycket segel som är tungt att hantera. Det snälla skrovet med rätt form ger trygg känsla vid krängning utan överraskande otrevligheter som uppskärningar och svårhanterlighet. Diva båtar är kända för sin fantastiska roderkänsla och följsamhet.
En annan faktor är båtens seglingsmässiga layout. Diva båtarna har varit först med sjävslående fockar och alla funktioner dragna till rorsman. Här kan man tillsammans med oss optimera båten för det ändamål man vill prioritera, maximalt enkel hantering eller kappseglingsoptimerad. Ytterligare en avgörande faktor är att hålla nere båtens vikt. Det görs genom optimering av konstruktionen och avancerad byggkonst.
Genom nya lösningar ger Diva 34 egenskaper som betydligt större båtar både när det gäller seglingsegenskaper och boende komfort. Det blir helt enkelt onödigt att släpa runt på en för stor båt. Lägre kostnader och enklare hantering är resultatet.




Imponerande sittbrunn

Sittbrunnen är kanske det viktigaste ombord. Diva 34 SC har en sittbrunn som slår rekord i klassen, fullt jämförbar med båtar på 40 fot. Totallängden av brunnen är nära 3 meter. Sittbänkarna är väl tilltagna med ergonomisk komfort och rejäl höjd på sargen. Akterut, något av en racing brunn, perfekt för kappsegling men även idealisk för smidig familjesegling. Här kan rorsman få sällskap av två personer till på bänken i lovart. Gott om plats både akter och för om rattarna. När du sitter i lovart på skarndäck har du ratten mellan benen, helt nödvändigt för att sitta ergonomiskt rätt och bekvämt vid långa etapper till rors. I hela brunnen råder den genomarbetade ergonomi som Diva båtar gjort sig kända för. Här kan du också välja mellan rorkult eller dubbla rattar. Med rattlösningen finns som tillval bekväma sittplatser bakom ratten utformade för att fungera vid olika krängningsvinklar. Dessa sittboxar fungerar även som lättillgänglig stuvplats för fendrar.

Interiör



Open Space

Genom att utveckla vårt ”Open Space” koncept som vi först presenterade i Diva 40 har vi lyckats skapa alla de funktioner som man annars finner på båtar upp emot 40 fot. I Diva 34 kan du få tre hytter med rejäla dubbelkojer med 2 meters längd. Pentry med arbetsbänkar på hela 2 meters längd. Samtidigt en salong med god rymdkänsla.
Om man jämför planlösningen på en traditionell inredning och våra nya öppna planlösningar kan man konstatera att de ofta slutna rummen i båten har öppnats upp.
Borta är vinklade pentryn som stänger av båten. Borta är U-soffor som har samma negativa påverkan och i realiteten ger färre fungerande matplatser runt bordet. Resultatet är en öppnare planlösning där alla funktioner är mer tillgängliga. Arbetsytor och sittplatser är minst lika stora och snarare mer effektiva än på tidigare lösningar.
På Diva 34 betyder detta att båten får en komfort som inte tidigare funnits i denna storleksklass.

Planera din båt som du vill

Diva 34 SC kan planeras efter dina önskemål. Totalt finns 15 olika val att göra för att optimera Diva 34 SC efter just dina krav och behov. Förut kan du välja en traditionell förpik med separerande skott, förpikskoj och garderober och separat sittplats. Förpikens rymd och kojens mått är outstanding för båtar under 37 fot.

Vill du ha en mer öppen båt kan skottet mot förpiken öppnas upp och sittplatsen kan bli en del av salongsmöbleringen. Även här finns lösningar för att separera salong och förpik på ett smidigt sätt om man så vill.

I salongen kan du välja vår Open space lösning med två arbetsbänkar i köket eller ett mer traditionellt L-pentry
Även akterut finns valmöjligheter. Standardlösningen erbjuder en stor akrehytt om babord och ett stuvrum på styrbords sida. Tillval är två lika stora akterhytter med rejäla dubbelkojer.
Välj att göra den ena hytten lite större med en smalare koj med möjlighet till ovanpå koj på andra sidan. En annan lösning är att välja en separat dusch akter om wc utrymmet. Bakom denna kan du få en extra hytt med en kojlängd på 1,90 m eller ett stort stuvrum med dörr från duschrummet och stor lucka i sittbrunnens sittbänk.




Borttrollat navigationsbord

Tittar man på planlösningen hittar du inget navigationsbord. Vi hör ofta kommentarer om att de är onödiga och tar upp onödig yta i båten. Vi har löst det på ett nytt sätt. Upp ur salongsbordet kan man trolla fram ett helt navigationscenter. Den nya stolslösningen blir även navigationsstol med central placering som på en jordenrunt-kappseglare. Denna effektiva användning av båtens ytor är en lösning som i högsta grad bidrar till båtens rymd och trivselkänsla.

Ett kök värt namnet

Köket har på Diva 34 SC fått en ny utformning. På Diva-vis är kocken sjösäkrad, här med en extra barbänk på anpassat avstånd från huvudarbetsytan. Bänken innehåller kökets diskavdelning. Totalt finns över 2 m bänkskiva att tillgå. Den extra bänken är det som gör pentryt till klassens största. Genom den öppna lösningen i stället för ett traditionellt vinkelpentry underlättas kommunikationen mellan matplats och kök och båten får öppna trevliga ytor.

Våtutrymme

Vi har valt att placera ett rejält våtutrymme centralt i båten för bästa åtkomst för alla ombord. Genomtänkt planering där måtten är de rätta sörjer för att alla funktioner är väl tillgodosedda. Här finns också möjlighet att hänga blöta sjökläder.

Prestanda och konstruktion

Redan seglad efter långt utvecklingsarbete

Bakom Diva 34 SC ligger ett omfattande arbete med skrovets utformning, segelplan, konstruktion av båtens uppbyggnad och val av komponenter.
Vi har genomfört en tidskrävande optimering av skrovformen där över 20 olika skorv i tre olika huvudversioner där vi optimerat för fart i ett brett register, utan svaga förhållanden. Genom att utveckla skrovformen i datorprogram kan olika parametrar jämföras, som stabiitet, motstånd, och fart. Skroven jämförs sedan i ett VPP, ett program för att beräkna prestanda, för att sedan seglas på en tänkt bana, t ex Gotland Runt, i verkligt väder. Det ger svar på inte bara fart i alla förhållanden, utan även vilket skrov som vinner en kappsegling, både på seglad tid och beräknad tid. Marcus Lindquist berättar mer;
”Jag har seglat ÅF Offshore Race i datorn med Diva 34 SC så många gånger att det känns som jag nästan tröttat på att segla det på riktigt. Skämt åsido, genom att testa ett antal olika skrov och variera rigg och segelkonfigurationer så får man en bra känsla för vad som fungerar och inte. Olika skrovformer presterar olika bra men vi har kunnat utesluta vissa typer av former, till exempel de mer ”box-formade” som ger asymmetriska skrovformer när båten lutar. Som bekant har en rund skrovform, som Diva-båtar alltid haft, den lägsta våta ytan och det visar sig även i optimeringen, de presterar absolut bäst all-round.
Optimeringen ligger främst på seglad tid men jag har även testat olika konfigurationer för mättal, både ORCi och SRS, vilket ger likartade resultat. Även tester med genua vs. fock visar på fördelar för fockkonfiguration.

Segelplanet på Diva 34 SC är optimerat för sommarförhållanden i Skandinavien. Möjlighet till ett generöst storsegel och väl utbyggd fock ger enkel hantering för en familj och bra mättal för kappsegling. Diva 34 SC får en ny lösning för peke med en kombination av fast och utskjutbart peke. På kappsegling förs gennaker på den utskjutbara delen. På den fasta delen förs en Code 0 eller gennaker för crusing. På den fasta delen monteras en stävstege för enkel ombordstigning från klippan eller bryggan.
Självfallet kan även spinnaker föras.
Genom vår tillgång till program för prestandaberäkning och ORCi-mättal kan även individuell optimering erbjudas till kappseglingsprojekt. Det beräknade ORCi-mättalet är ca 620 eller ca SRS 1.30.
För design av köl har vi vänt oss till en av de allra bästa på området, Kåre Ljung. Kåre har tidigare designat bl a M32, köl och roder för IMOCA 60 och Americas Cup projekt. För Diva 34 SC har Kåre skapat en revolutionerande köldesign som kombinerar lågt motstånd, låg tyngdpunkt och trygghet vid grundstötning. Kåre kommenterar;
”Som Diva-ägare är det en ynnest att bli del av Diva 34 SC-projektet. Eftersom jag själv har en Diva så vet jag att innovation ligger i märkets DNA. Därför vågade jag mig på att presentera en köldesign som inte tidigare setts. Jämfört med den tänkta T-köl som alla prestandabåtar har idag ger min köl ett lägre motstånd, en effektivare fena, ett längre effektivt djup och en säkrare infästning mot skrovet vid grundstötning. Detta med de fördelar en T-köl har i form av viktfördelning.”



Konstruktion

En av de viktigaste innovationerna i Diva 34 SC är inte synlig för blotta ögat, det är båtens struktur, konstruktion och byggmetod. Det är en av hemligheterna för att uppnå den unika kombinationen av komfort och låg vikt som Diva 34 SC erbjuder.
Genom vårt nära samarbete med DIAB och Composites Consulting Group har utvecklat en ny metod att bygga starkt och lätt. Detta samarbete startade 1986 när vi presenterade Diva 35 som var världens första seriebyggda båt med kevlarlaminat.
Diva 34 SC är en av väldigt få båtar som inte är rena racers som har en avancerad optimering av laminatstrukturen. Det innebär att varje detalj av skrov och däck har beräknats och har en optimerad sandwichkärna. Denna optimering är kostsam men ger en lättare och starkare båt vilket skapar en positiv spiral av lägre laster på t ex rigg och beslag vilket gör att priset kan hållas nere.

För byggnationen använder vi sedan ytterligare en innovation som bidrar till lägre vikt och bättre styrka. I Diva 34 SC vacuum-lamineras skrov och vissa strukturella komponenter i en så kallad ”One Shot” process. Genom att konstruera strukturella komponenter som tex skott, koj- och inredningsfronter och bottenförstärkning för denna metod kan detta vacuum-injiceras samtidigt vilket skapar en homogen struktur utan skarvar och limfogar. Detta gör att strukturen kan byggas lättare och starkare. Även mycket av den inredning som traditionellt byggs i marin-plywood ersätts av vacuum-injicerad komposit med Divinycell-kärna. Det ger en lättare båt som även har en längre hållbarhet eftersom vatten inte sugs in i laminatet över tid.
Marcus Lindquist kommenterar;
”För nya Diva 34 SC var det aldrig aktuellt att följa strömmen och göra som alla andra. Det är nu 20 år sedan vi introducerade Diva 35 som hade Kevlar i laminatet och det är dags att ta ytterligare ett steg. Med Vacuum-tekniken så pass utvecklad och beprövad är vi redo att ta nästa steg och vacuuminjicera inte bara ”skalen”, dvs skrov och däck, utan även större delar av strukturen som står för båtens styrka. Det ger stora vinster i både vikt och tidsåtgång. Genom att investera i en avancerad konstruktion och byggnation, som endast rena racers tidigare haft, kan vi spara vikt samtidigt som styrkan och hållbarheten ökar. Vi räknar med flera hundra kilos viktbesparing med denna metod. Att vi samtidigt bygger stora delar av inredningen i komposit med Divinycell-kärna sparar ytterligare vikt. Målet är att halvera vikten i inredningen jämfört med den Diva 35 som vann sin klass i Tjörn Runt 2011.”

Nya DIVA 34 SC är en modern, smidig och lätthanterlig båt med egenskaper som kommer att tillfredsställa kappseglaren och skänka glädje åt familjen.
Fart, enkel hantering och komfortabelt boende. En äkta Diva!

Just nu!

Vi lägger just nu grunden för nya Diva 34 SC. Det första skrovet är ur formen och de första båtarna är redan bokade, så för att bli en av de som seglar Diva 34 SC bör du kontakta oss nu!





Fyll i formuläret nedan för att bli kontaktad

















© Bavaria Sverige 2017
Kontakt: