Fabola Yachts - Tradition och Innovation för ett bättre båtliv


Fabola startade sin båttillverkning redan 1958 i Rockneby norr om Kalmar. Varvet är därmed ett av Sveriges allra första varv för båtar i glasfiber. Fabolabåtar har allt sedan starten varit synonymt med innovation och utveckling. Fabola var exempelvis först med att bygga flytsäkra båtar i glasfiber. Detta långt innan myndigheter kom på att detta var en bra idé.
En båt från Fabola har aldrig varit ännu en båt på marknaden, vi ser inget skäl att utveckla en ny båt om den inte tillför nya värden för båtägaren. En ny båt från Fabola innehåller alltid nya ideér och lösningar. De första Diva modellerna som presenterades i början av 80-talet var de första moderna båtarna som de är kända idag. Lågt deplacement, långa seglande linjer var nytt på den tiden, idag är det en självklarhet.

När Diva 39 lanserades 1983 var hon den första långsmala lättdeplacementsbåten. 39:an bjöd på en unik kombination av fart, smidighet och komfort. Än i dag vinner Diva 39:or kappseglingar över hela världen och vann största klassen och var först i mål i Gotland Runt 2009. Sommaren 2015, vann Diva 39 SeaPilot 2 Star, en 300 sjömil lång tvåmans-kappsegling med 89 deltagande båtar. Samma år även en klar klassseger med över 3 timmar och 30 minuter i ÅF Offshore Race i SRS C, som var den näst största klassen med 46 deltagande båtar. Till detta blir man 3:a totalt i SRS av närmare 150 båtar.

Diva 35 lanserades 1986 och var en av världens första produktionsbåtar byggd i Kevlarlaminat. Diva 35.ans skrovformer och rigg utformning var först i sitt slag, aldrig tidigare hade en familjebåt på 35 fot seglat så fort och varit så lätt att hantera. Med ett SRS-tal på 1,25 är hon fortfarande snabbare än de flesta nykonstruerade familjebåtar.

Campus har i över 25 år varit ensam med att erbjuda verklig trailerbarhet på land med kölbåtsegenskaper i sjön. Den första modellen i Campushistorien var Campus 550 som presenterades 1981. Båten belönades med Båtnytts "Guldratten" för sin banbrytande konstruktion.


Vad utmärker en Fabola idag


Innovationer är inte ett självändamål. Idéerna har sitt ursprung i en strävan att förbättra egenskaper hos båtarna. För Campus har det alltid varit att kombinera bra seglingsegenskaper och enkel hantering på land med ett bra pris. Detta ger möjlighet för fler att ta sig ut på sjön. Ett enklare, roligare och smartare båtliv är målet.
För Diva har utvecklingen syftat till att kombinera komfort ombord med enkel hantering och bra prestanda. Det handlar dels om komfort för en familj att leva ombord, men även komfort för att kunna driva båten under kappsegling. En Diva har alltid en perfekt ergonomi i alla funktioner.
Resultatet av vårt utvecklingsarbete är att med en båt från Fabola Yachts kan du känna dig trygg i att få ut det bästa av livet på sjön!



Diva 35 "Fabolous" på väg mot klassvinst i Tjörn Runt 2011


Aktuellt:

Full fart på renoveringar

På vårt varv i Estland utför vi även renoveringar, ombyggnader och reparationer. Under arbete just nu är ett nytt teakdäck på en Bavaria 38 Ocean med mittsittbrunn. Här kan man verkligen tala om ny båt.
Den 15 december anlände en Hallberg Rassy 46 vår mottagningshamn i Paldiski. Vindar på 15 m/s hade satt sina spår på däck. Vår varvschef, Kalev Kaal, ringde och rapporterade att ett isberg var på väg in i hamnen. Nu är båten tryggt på vårt varv och teakdäcksbyte och lite andra renoveringar vidtar. På kö för teakdäcksbyte och invändiga renoveringsarbeten står också en Najad 361 och en Storebro. Är din båt i behov av invändig renovering eller nytt teakdäck kontakta oss. Vi utlovar högsta kvalitet på arbetet till konkurrenskraftiga priser.
Våra specialiteter: Exklusiva inredningssnickerier Teakdäck eller artificiell teak på däck Glasfiberarbeten, nytillverkning eller avancerade reparationer.

Läs Bernts nya blogg på Hamnen.se!

Skaparen av våra Diva- och Campusbåtar Bernt Lindquist skriver en blogg hos Hamnen.se, båtmagasinet på webben, med start idag. På bloggen kommer Bernt skriva om båtkonstruktion, framtidens båtliv och båtförsäljning. Första inlägget har titeln "Behövs fler båtmodeller".
Klicka här för att komma till Hamnen.se

Diva på ÅF Offshore Race 2013

Grattis till Jan Hird med besättning! Åter är det visat att en Diva, optimerad för lätthanterlig familjesegling, kan hävda sig i tuffaste konkurens på kappseglingsbanan. På nyss avslutade ÅF Offshore Race (tidigare Gotland runt), i den tuffa klassen SRS B med 46 startande båtar, blev Diva 35.an Fabulous 11:a med ett SRS tal på 1,296. Klassen är stentuff med välpreparerade båtar med SRS-tal mellan 1,285 till 1,349.
Även den absolut första Diva som såg dagens ljus, Diva 39:an Silverfågel, presterade riktigt bra. I den klass som nog erbjuder den största utmaningen, dvs doublehanded med besättning på bara två personer, lyckades Pontus Brenter bli tvåa med god marginal, endast 19 minuter efter vinnaren. Förutom att vi gläds med Janne, Pontus och besättningar berättar vi detta för att försöka beskriva vad Diva seglare upplever, nämligen den sanna seglingsglädjen. Svårt att förklara för den som inte upplevt men oavsett om du i huvudsak gör helgutflykter, seglar långt eller vill kappsegla kommer du att uppleva känslan.
En segelbåt skall svara mot många krav. Komfort i sittbrunn, i hamn så väl som på havet under krängning. Här skall en familj kunna bo komfortabelt under semestermånader eller riktig långfärd. Här är ergonomi och genomtänkta lösningar avgörande, funktioner som Diva båtar hyllats för i tester världen över.
Men ändå, viktigast av allt i våra ögon, en segelbåt skall skänka sina ägare sann seglingsglädje. Det handlar om stabilitet, fart, manöverbarhet men framförallt den rätta känslan. Nästa gång du möter en Diva seglare, fråga om Divakänslan! Återigen, stort grattis och tack för de värmande orden om båten efter målgång!
Klicka här för att komma till resultaten

Världens mest dokumenterade båtbygge

Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.

Diva 24 DC vinner i Norge!

Här är rapporten från Norge; "Vår nye Diva 24DC ble rigget fredag etter jobb med en rask påfølgende test av båten. Kryssvinkelen imponerte og surfeegenskapene med spinnaker var helt klart tilstede. Vi har valgt standard seil på båten vår.
Lørdag reiste vi tidelig ut på regattabanen ved Steilene, Nesodden. Mannskap Paul Støp, Svein-Erik Sørum, Kay-Henning Nilsen og Sigurd Parmann. 
Båtene vi skulle konkurrere med var større og raskere en oss: HP 1030, Salona 38, First 35, Elan 37 for å nevne noen, men med lyskorrigerng er jo muligheten alltid tilstede.


1. seilas

En meget god start gjorde at vi holdt følge med hele feltet opp til første kryssmerke, spinnakeren sto direkte ved runding av kryssmerke og vi holdt god kontakt med de andre båtene på lensen, på neste kryss begynte bølgene å bremse oss og vi slet med å holde god fart i båten. Siste lens gikk pånytt meget bra med høy båtfart. Vi vant tilslutt denne seilasen overlegent, vi hadde faktisk vunnet med et lystall på hele 1,18.


2. seilas

På ny en god start på styrbord halser, men så sovnet besetningen totalt (gledesrusen ette første seilas var vel sterk), da vi slo hadde vi overstått kryssmerke med 4-5 minutter. Herfra gikk resten av seilasen meget bra og vi fikk også opp farten på kryss i relativt store bølger i opptil 9 m/s. Samkjøring mellom rormann og storseilkjører er veldig viktig fo å holde god fart i mye vind. På siste lens fikk vi noen surf som sendte båten av gårde i langt over 10 knop. I mål skilte det kun 2 minutter opp til første plassen - neste gang skal vi ikke sovne......."