Aktuellt:

Elvström EPEX GLP

Det nya EPEX GLP membranet är en vidareutveckling av det mest avancerade och hållbara membranet på marknaden. GLP är ett nytt material som används som en taffeta antingen på utsidan av membranet eller på insidan. Det har en grå finish och ger ett segel som kombinerar hög prestanda med utmärkt hållbarhet. Det är också lättare jämfört med traditionell taffeta. För bästa hållbarhet väljer man GLP på båda sidorna av membranet och för prestanda nära ett rent racing-segel väljer man GLP på insidan.
Läs om EPEX GLP HÄR!

Läs Bernts nya blogg på Hamnen.se!

Skaparen av våra Diva- och Campusbåtar Bernt Lindquist skriver en blogg hos Hamnen.se, båtmagasinet på webben, med start idag. På bloggen kommer Bernt skriva om båtkonstruktion, framtidens båtliv och båtförsäljning. Första inlägget har titeln "Behövs fler båtmodeller".
Klicka här för att komma till Hamnen.se

Bra resultat för Grand Soleil under 2013

Sommarens kappseglingar i Europa börjar dra sig mot sitt slut. För Grand Soleil har de nya modellerna börjat göra avtryck under flera mätregler.
På ORCi-VM så kom Grand Soleil 39 Sagola på 14:e plats av 53 i klass B trots en hel del strul ombord under flera seglingar. Sagola inledde för övrigt säsongen med en tredje plats på "Regata dei due Golfi". På VM placerade sig två helt nya Grand Soleil 43 på 13 respektive 18 av 53 startande i klass A. Värt att nämna är att det var 5 Grand Soleil i topp 20. Tävlingen erbjöd hårda vindar vilket inte var fallet en månad senare i Italienska mästerskapen, också under ORCi. I den lätta vinden vann Grand Soleil 39 Morgan grupp A, klass R, där man bland annat slog nyblivna världsmästarna Harukan i en TP 52.
På Copa Del Ray i Palma på försommaren placerade sig Grand Soleil 43 Antilope på en 9:e plats i sitt andra race någonsin, vilket får ses som ett mycket bra placering med tanke på den begränsade tiden i båten. Båten ställde även upp i Gaastra Palma Vela där de tog en andra plats i ORC 1.

Grand Soleils nya modeller där Claudio Maletto, känd från Amercias Cup och Prada/Luna Rossa, står för konstruktionen har modernt slanka, lättdrivna skrov med mycket stabilitet och liten våt yta. Stabiliteten bär ett kraftfullt segelplan som gör att båtarna är utmärkta både för cruising och racing. Båtar som lämpar sig inte bara för undanvind utan även kan skänka glädje på kryss, en bog som designmässigt haft för låg prioritet på många moderna båtar.

Diva på ÅF Offshore Race 2013

Grattis till Jan Hird med besättning! Åter är det visat att en Diva, optimerad för lätthanterlig familjesegling, kan hävda sig i tuffaste konkurens på kappseglingsbanan. På nyss avslutade ÅF Offshore Race (tidigare Gotland runt), i den tuffa klassen SRS B med 46 startande båtar, blev Diva 35.an Fabulous 11:a med ett SRS tal på 1,296. Klassen är stentuff med välpreparerade båtar med SRS-tal mellan 1,285 till 1,349.
Även den absolut första Diva som såg dagens ljus, Diva 39:an Silverfågel, presterade riktigt bra. I den klass som nog erbjuder den största utmaningen, dvs doublehanded med besättning på bara två personer, lyckades Pontus Brenter bli tvåa med god marginal, endast 19 minuter efter vinnaren. Förutom att vi gläds med Janne, Pontus och besättningar berättar vi detta för att försöka beskriva vad Diva seglare upplever, nämligen den sanna seglingsglädjen. Svårt att förklara för den som inte upplevt men oavsett om du i huvudsak gör helgutflykter, seglar långt eller vill kappsegla kommer du att uppleva känslan.
En segelbåt skall svara mot många krav. Komfort i sittbrunn, i hamn så väl som på havet under krängning. Här skall en familj kunna bo komfortabelt under semestermånader eller riktig långfärd. Här är ergonomi och genomtänkta lösningar avgörande, funktioner som Diva båtar hyllats för i tester världen över.
Men ändå, viktigast av allt i våra ögon, en segelbåt skall skänka sina ägare sann seglingsglädje. Det handlar om stabilitet, fart, manöverbarhet men framförallt den rätta känslan. Nästa gång du möter en Diva seglare, fråga om Divakänslan! Återigen, stort grattis och tack för de värmande orden om båten efter målgång!
Klicka här för att komma till resultaten

Världens mest dokumenterade båtbygge

Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.

Full fart på renoveringar

På vårt varv i Estland utför vi även renoveringar, ombyggnader och reparationer. Under arbete just nu är ett nytt teakdäck på en Bavaria 38 Ocean med mittsittbrunn. Här kan man verkligen tala om ny båt.
Den 15 december anlände en Hallberg Rassy 46 vår mottagningshamn i Paldiski. Vindar på 15 m/s hade satt sina spår på däck. Vår varvschef, Kalev Kaal, ringde och rapporterade att ett isberg var på väg in i hamnen. Nu är båten tryggt på vårt varv och teakdäcksbyte och lite andra renoveringar vidtar. På kö för teakdäcksbyte och invändiga renoveringsarbeten står också en Najad 361 och en Storebro. Är din båt i behov av invändig renovering eller nytt teakdäck kontakta oss. Vi utlovar högsta kvalitet på arbetet till konkurrenskraftiga priser.
Våra specialiteter: Exklusiva inredningssnickerier Teakdäck eller artificiell teak på däck Glasfiberarbeten, nytillverkning eller avancerade reparationer.

Nya Bavaria Cruiser 33 seglad!

Den nya modellen ersätter Europas mest sålda segelbåtsmodell så förväntningarna var högt ställda inför min provsegling. 32:an har ju bevisat sin fart på kappseglingsbanor och har fått massor med beröm i fackpressen för sina fina seglingsegenskaper. Den nya modellen gjorde mig inte besviken och konstigt vore det. 33:an är seglingsmässigt en lätt modifierad 32:a. Ordentligt driv så fort det krusar sig på vattnet och samtidigt trygg och styv känsla i över 10 m/sek med orevade segel. Så skall en familjeseglare fungera, men så är det också värdens framgångsrikaste båtkonstruktörer, Farr Yacht Design, som står för skrov, köl, rigg och beräkningar. Den nya sittbrunnen med T-form är en mycket positiv utveckling. Perfekt rorsmansplats med sikt förut och ratten mellan benen. Rätt ergonomi ger segelglädje. Här förbättras också kommunikationen mellan sittbrunn och den stora badplattformen då ratten kommer ur vägen.
Invändig revolution
När du kommer ner i båten möts du av en helt ny känsla. De stora däcksventilerna sträcker sig efter hela salongssidan. Jag upplever ett fantastiskt ljus och har kontakt med hela Stenungsund genom rutorna. Invändigt kan jag också konstatera exklusivare snickerier. Nya material, denna båt har en tilltalande teakinredning, förbättrad lackering och snygga kantlister i teak är det som först noteras. Förpiken har längre kojer och akterhytten bättre höjd under durken. Kan också konstatera bättre ståhöjd än i föregångaren. Detta är ett mycket gott arbete av designfirman Design Unlimited då båten ser betydligt smäckrare ut en 32:an.
Redan succé
I Sverige har vi sålt 5 båtar osett, så att säga. Varvet har efter visningar i Europa sålt över 100 båtar. Leveranstiden är i skrivande stund, i slutet av december, framme i mitten på april 2013. Så skall du segla den nya båten till nästa säsong är det hög tid att beställa båt. Vill du diskutera båten eller ha råd och tips om utrustning hör av dig!

Diva 24 DC vinner i Norge!

Här är rapporten från Norge; "Vår nye Diva 24DC ble rigget fredag etter jobb med en rask påfølgende test av båten. Kryssvinkelen imponerte og surfeegenskapene med spinnaker var helt klart tilstede. Vi har valgt standard seil på båten vår.
Lørdag reiste vi tidelig ut på regattabanen ved Steilene, Nesodden. Mannskap Paul Støp, Svein-Erik Sørum, Kay-Henning Nilsen og Sigurd Parmann. 
Båtene vi skulle konkurrere med var større og raskere en oss: HP 1030, Salona 38, First 35, Elan 37 for å nevne noen, men med lyskorrigerng er jo muligheten alltid tilstede.


1. seilas

En meget god start gjorde at vi holdt følge med hele feltet opp til første kryssmerke, spinnakeren sto direkte ved runding av kryssmerke og vi holdt god kontakt med de andre båtene på lensen, på neste kryss begynte bølgene å bremse oss og vi slet med å holde god fart i båten. Siste lens gikk pånytt meget bra med høy båtfart. Vi vant tilslutt denne seilasen overlegent, vi hadde faktisk vunnet med et lystall på hele 1,18.


2. seilas

På ny en god start på styrbord halser, men så sovnet besetningen totalt (gledesrusen ette første seilas var vel sterk), da vi slo hadde vi overstått kryssmerke med 4-5 minutter. Herfra gikk resten av seilasen meget bra og vi fikk også opp farten på kryss i relativt store bølger i opptil 9 m/s. Samkjøring mellom rormann og storseilkjører er veldig viktig fo å holde god fart i mye vind. På siste lens fikk vi noen surf som sendte båten av gårde i langt over 10 knop. I mål skilte det kun 2 minutter opp til første plassen - neste gang skal vi ikke sovne......."

Pressens lovord över nya Campus 7.4

Fabola Campus 7.4 är en ny sorts båt. På bilspråk kallas det ”downsizing”. Det är vad biltillverkarna arbetar med nu och är ett uttryck för att skapa miljövänligare bilar. Mer resurssnåla vid tillverkning tack vare mindre materialåtgång. Snålare på bränsle med minst samma prestanda genom effektivare motorer och lägre vikt. Samma komfort genom bättre egenskaper och smartare användning av volymen. Mindre och bättre är målet. Det här är också en bra beskrivning av segelbåten Campus 7.4. Miljövänligheten hos Campus 7.4 är i jämförelse helt överlägsen, här drivs ett effektivt skrov med ren vindkraft. Det lättrivna skrovet ger farter och räckvidd som betydligt större båtar. Känner du behov av en motor finns en elmotor att tillgå. Båten kan utrustas med solceller och landströmsladdning, det kallas ”plugg in ” på bilspråk. Här ligger bilarna långt efter. Fabola Campus 7.4 har komfort som en 9 meters halvtonnare blir grön av avund inför. Genom ett smart utnyttjande av båtens volym finns på en längd av 7,26 m: Ståhöjd på 1,95 m. 4 kojer på över 2 m. Sittplatser runt ett bord inne så väl som i det fria för 4 fullvuxna. Separat wc. U-pentry med rejäla arbetshöjder med tvålågig gasolspis, diskho och kylbox. Trygg sittbrunn med skyddande sarger och rejäl plats för hela familjen. Stuvutrymmen jämförbara med en 40 fots segelbåt. Det viktigaste är ändå hanterbarheten. Ingen så komfortabel båt har hittills kunnat tas upp och sjösättas på en trailerramp, köras på vanlig trailer, riggas utan mastkran. Det här ger bland annat överlägset låga underhållskostnader. Drömmer du om en egen vik bjuder Campus på ytterligare en unik egenskap, på 30 sekunder vinchar du upp kölen och skapar ett djupgående på ca. 30 cm. Faktum är att du kan lägga till med aktern mot land vid en sandstrand, det gillar inte minst barnen i familjen. Din fantasi sätter gränsen för dina möjligheter med Campus, bila till Medelhavet eller Finlands sjöar. Segla på Västkusten ena helgen och besök Sandhamn nästa! Och vad säger pressen om allt detta? En enig nordisk fackpress har öst lovord över nya Campus 7.4! Läs tester i: Båtnytt nr 7 juli 2011 Segling nr 6 2011, test av Campus 7.4 och Elan 210 Seilas Norge nr 7 2011, test av Campus 7.4 och Elan 210 Båtliv nr 5 2011, en ägare om sin båt

Nya Bavaria Sport 39 imponerar stort

Den nya modellen som presenterades på mässan i Düsseldorf imponerar och detta i Bavarias paradgren. Nya 39:an är helt enkelt en ännu bättre Sportcruiser. Bavaria är oöverträffade när det gäller att kombinera de stora utvändiga ytorna från en ”daycruiser” med stora rymliga inredningar som ger komfortabla semesterbåtar. Ombord slås man av båtens exklusiva känsla. Arbetade snickerier och omsorg om detaljer ger en ökad trivselfaktor. Här finns många av storasyster Sport 43:s exklusiva detaljer och funktioner. Nytt för Sportserien är stora rutor i skrovet som ger en härlig kontakt med naturen och mer ljus under däck. Även i det stora köket med vinkelpentry finns ett rejält fönster. Resultatet är en helt ny känsla och ökad trivsel under däck i den här typen av båt. Nya 39:an går att beställa nu och går att få som öppen modell med targabåge eller HT med öppningsbart tak. Taket på HT modellen går att få som skjutbart tyg tak eller med stor elmanövrerad glaslucka. Salongen har en härlig rymd, här står ingen i vägen. Rejäl sittgrupp med L-soffa i salongen och stor U-soffa i sittbrunnen ger valfrihet för måltiderna. Stort stuv under solbädden. Under stuvutrymmet döljer sig motorrumsluckan som öppnar upp till ett rejält maskinrum. En mycket generös hytt för gäster eller barn. Två enkelsängar som lätt går att förvandla till dubbelkoj. Separat sittsoffa, stora skåp och garderober. Förpiken bjuder komfortabel ägarhytt med stor koj och mycket stuv. Stort våtrum med separat dusch.